Projektingenjör

Layher AB säljer och marknadsför ställningssystem, väderskydd samt scener och läktare i Sverige. Företaget ingår i den familjeägda Layherkoncernen som har säljbolag i 40 länder och 1 900 anställda världen över.

Produktutveckling och tillverkning sker i Layhers fabriker i Tyskland vilket garanterar hög kvalitet och leveranssäkerhet. Layhers mål är att ge sina kunder Mer Möjligheter att skapa framgångsrika affärer. Layhers produkter används främst inom bygg och anläggning, inom processindustrin samt vid evenemang. Läs med om företaget på www.layher.se/om-oss. Se vår film på YouTube


Ledig tjänst

Som projektingenjör upprättar och sammanställer du tekniska beslutsunderlag och är en viktig del av vår tekniska avdelning som har kontakt med försäljningsavdelning, kunder och andra tekniska aktörer. Du kommer även ha kontakt med våra tekniska avdelningar i andra länder inklusive den på Layhers moderbolag i Tyskland. Ditt primära ansvar är att ta fram lösningar på olika behov av temporära konstruktioner genom att ge råd kring val av teknisk lösning, material, produkt och system. Utöver arbetet med projekt förväntas du även aktivt delta i utvecklingsaktiviteter inom den tekniska avdelningen. Layher arbetar med AutoCAD och en egenutvecklad plug-in för företagets produkter. För strukturanalys arbetar vi med Dlubal RStab.

Layher är ett familjärt företag där kundnöjdhet, medarbetarnöjdhet och samarbete kollegor emellan är centrala delar för vår verksamhet vilket innebär att vi värdesätter människor som vill utvecklas tillsammans med oss och våra kunder.

Vår tekniska avdelning består av 6 personer, och skall genom den här rekryteringen förstärkas med en ny kollega. Du rapporterar till vår tekniska chef och placering för tjänsten är i första hand Upplands Väsby. För rätt person kan andra orter vara möjliga. Vårt huvudkontor ligger i Upplands Väsby och vi har depåer i Partille och Kåge.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Upprätta tekniska underlag för t.ex. formställningslösningar till betonggjutning av broar och byggnader, tillfälliga gångbroar, arbetsplattformar, väderskydd m.m.
  • Kommunicera direkt med kunder om tekniska lösningar
  • Aktivt bidra till att vidareutveckla företagets process och metod inom teknisk support
  • Representera företaget vid företagsaktiviteter i samråd med teknisk chef, t.ex. vid särskilda seminarier, mässor m.m.

Kravprofil

  • Civil- eller högskoleingenjörsexamen mot bygg- och samhällsplanering
  • Några års erfarenhet av teknisk design/konstruktion inom bygg- och anläggningsbranschen
  • Goda IT kunskaper inklusive erfarenhet av
    • RStab eller motsvarande mjukvara för ramanalys
    • AutoCAD och/eller Revit eller motsvarande programvaror
    • Microsoft Office
  • Flytande svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
  • B-körkort

Personliga egenskaper

  • Stort tekniskt intresse inom bygg- och anläggningsfrågor
  • Goda kommunikationsegenskaper
  • Flexibel, kreativ person som trivs med att visualisera sina idéer med hjälp av CAD
  • Förmåga att organisera och planera arbetet på ett proaktivt sätt
  • Hjälpsam och serviceinriktad mot kollegor, kunder och leverantörer
  • Förmåga att fatta beslut och ta egna initiativ för att driva sitt arbete framåt
  • Du, likt Layher, värdesätter lojalitet och långsiktighet för att skapa en gynnsam arbetsplats
  • Socialt har du ett lättsamt, nyfiket och engagerat förhållningssätt

Välkommen med din ansökan!

Har du några frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta:
Per Hammar, teknisk chef, 0709-13 29 06
Jannica Stawbrink, HR-Koordinator, 0709-13 29 00

Välkommen att mejla din ansökan till personal@layher.se
Urval och intervjuer sker löpande. Tillträde omgående.